Bekkenfysiotherapie

De bekkenfysiotherapeut helpt u bij klachten rondom het bekken. Deze klachten worden veelal veroorzaakt door een onjuist functioneren van de bekkenbodemspieren. Deze spieren kunnen een tekort aan spierkracht hebben, onvoldoende controle of juist een teveel aan spanning hebben. De bekkenbodemspieren zijn van belang bij het functioneren van de blaas, endeldarm en seksuele functies daarnaast dragen ze bij aan de stabiliteit van de lage rug en het bekken. Dysfunctioneren van deze spieren kunnen dan ook verschillende klachten veroorzaken zoals:

-Moeite met ophouden plas, windjes of ontlasting.

-Een niet te onderdukken gevoel van aandrang om te plassen of voor ontlasting.

-Een verzakkingsgevoel (zwaar gevoel in bekkenbodem).

-Moeite met uitplassen of ontlasting.

-Pijn in de onderbuik of rond de geslachtsorganen.

-Bekkenpijn (veel voorkomend rond de zwangerschap).

-Pijn bij vrijen.

-Erectiestoornissen.

Het blijkt dat klachten rondom het bekken zoals lage rug of het SI gewricht regelmatig samengaan met bekkenbodemproblematiek. Daarom zal uw fysiotherapeut hiernaar vragen tijdens de intake.

Bekkenpijn (instabiliteit)

Tijdens de zwangerschap verweken banden en spieren onder invloed van hormonen. Dit zorgt ervoor dat de baby tijdens de geboorte het bekken kan passeren. Deze verweking is dus noodzakelijk en heel natuurlijk. Elke zwangere heeft dit.

Echter kan het zo zijn dat door deze verweking pijnklachten ontstaan, dit komt veel voor tijdens de zwangerschap en soms na de bevalling. Dit kan klachten geven aan het bekken, lage rug en soms uitstralend in de benen.

Er kan ook een traumatische oorzaak zijn voor het ontstaan van bekkenpijn, je kunt denken aan een verstapping zoals het missen van de onderste traptrede, een val of sporttrauma. Dit kan het gevoel geven van instabiliteit in het bekken.

Bij bovenstaande klachten kan bekkenfysiotherapie u helpen om een juiste balans te vinden tussen belasting- belastbaarheid en aanleren om het bekken op de juiste manier te stabiliseren om zo weer pijnvrij te kunnen bewegen.

Plasklachten

Er zijn verschillende vormen van plasklachten. Dit kan zowel gaan om het moeite van ophouden van plas bij drukverhogende momenten zoals hoesten, niezen of sporten. Ook kan het zo zijn dat het moeilijk of onmogelijk is om heftige aandrang te onderdrukken of u moet juist heel vaak naar het toilet. Daarnaast is een combinatie van klachten mogelijk.

Ontlastingsproblematiek

Verlies van windjes, ontlasting of juiste moeite hebben met defeceren is veelal veroorzaakt door een probleem in de bekkenbodem gecombineerd met toiletgedrag.

De bekkenfysiotherapeut zal naar beide oorzaken onderzoeken om tot een juist behandelplan te komen.